פשוט תתחילו לעשות

~ פשוט תתחילו לעשות ~

כל דבר בעולם שלנו נוצר פעמיים,
הפעם הראשונה שייכת לעולם המחשבות שלנו כשמישהו היה צריך לחשוב על זה, והפעם השנייה שייכת לעולם המציאות כשמישהו היה צריך ליצור את זה. למשל פייסבוק, מארק צוקרברג היה צריך לחשוב על הרעיון של הרשת החברתית ואחר כך ליצור אותו בשביל שאנחנו נוכל ליהנות ממנו.

מאוד פשוט!

אבל כמה מהחלומות שלנו נשארו (וישארו) בשלב היצירה הראשונה ומעולם לא עברו (ויעברו) אל שלב היצירה השנייה? כמה מהחלומות שלנו לעולם לא יוגשמו כי לא הבאנו אותם לידי הגשמה?

לשאלה למה רוב החלומות נשארים בשלב היצירה הראשונה יש מספר תשובות, ואני רוצה להתייחס היום לאחת הסיבות המרכזיות לכך שהיא בשליטתנו המלאה וניתנת לפתרון מהיר וקל. הסיבה היא שאנחנו “מעכבים” חלומות מלהתגשם בגלל הרצון שלנו למושלמות, הרבה פעמים אנחנו לא מתחילים לעשות שום דבר לפני שאנחנו מאמינים ש”התוכנית” שלנו מושלמת!

זה נכון שתכנון טוב מעלה את הסיכויים שלנו להשיג את המטרות שלנו, אבל יחד עם זאת עולה השאלה איפה עובר הגבול בין תכנון נכון לפרפקציוניזם יתר שמונע מאיתנו להתקדם? ושאלה נוספת שעולה היא האם בכל דבר אנחנו צריכים תכנון מעמיק מראש או שבחלק מהנושאים אפשר פשוט להתחיל וללמוד תוך כדי תנועה?

אני רוצה להביא שלוש דוגמאות משלושה תחומים, דווקא מחיי היום יום שלנו, שאני נתקל בהן כל הזמן אצל אנשים, ועשייה בהם יכולה להביא לשינוי משמעותי באיכות החיים של כל אחד ואחד מאיתנו.

  • ספורט – אנשים שרוצים לעשות ספורט בשביל הבריאות, המראה והדימוי העצמי. לא פעם אני פוגש אנשים שרוצים לעשות ספורט, שבוחנים איזה ספורט הם רוצים לעשות, איפה אפשר לעשות אותו, אצל מי, עם מי, מתי, שואלים את עצמם מי יבנה להם את תוכנית האימונים, איזו תוכנית אימונים מתאימה להם….. ועוד… ועוד… ועוד… והם מסבירים לעצמם שכשיהיה להם את כל הנתונים הם יוכלו לקבל החלטה איזה ספורט הם יעשו, איפה ועם מי. כשלמעשה אם אנחנו מדברים על לעשות משהו בשביל הבריאות, המראה והדימוי העצמי שלנו, מה מנע מהם בשלב ראשון פשוט לשים נעליים ולצאת להליכה רגלית חצי שעה כל ערב? האם בשלב ראשון זה לא היה משיג את המטרות שלהם באופן מיידי ומבלי לחכות? האם זה היה מונע מהם להמשיך לעשות את הבדיקות שלהם תוך כדי שהם כבר עוסקים בספורט באופן יום יומי?
  • תזונה – אותו הדבר לגבי התזונה שלנו. יש לא מעט אנשים שאני פוגש שרוצים לעשות שינוי תזונתי למען הבריאות שלהם, המראה שלהם והדימוי העצמי שלהם. אז הם בודקים על דיאטות, דיאטנים וקבוצות, קוראים מאמרים ופורומים, מחפשים מישהו שיבנה את התוכנית המתאימה במיוחד להם ובודקים…. ובודקים… ובודקים…. במקום פשוט להתחיל! מה מונע מאדם שרוצה לעשות שינוי תזונתי לקבל החלטה שדבר ראשון הוא מוריד את הסוכרים (באוכל ובשתייה), מוסיף ירקות לתזונה, ומפסיק לאכול באמצע הלילה? הרי כיום אנחנו כבר יודעים שכמות גדולה של סוכרים מזיקה, אכילת ירקות מועילה, ואכילה לילית מפריעה לאיכות השינה ומגדילה את הצריכה היומית שלנו. לא צריך מומחים שיספרו לנו את זה, אז למה להמתין? נתחיל בזה ותוך כדי תנועה נעשה את כל שאר הבדיקות שרצינו.
  • צמיחה והתפתחות אישית – אנשים רבים מרגישים שהם “תקועים” בחיים שלהם ושהם לא מרגישים תחושה של התקדמות כבר זמן רב. כשאני שואל אותם מה לגבי לימודים, תחביבים, מועדונים חברתיים, בחינה מחודשת של הקריירה, תהליכי התפתחות אישית, ספר חדש וכדומה, אנשים מתמהמהים ומסבירים לי שהם צריכים לבדוק מה מתאים להם, מה נכון להם, כמה זמן זה לוקח, איפה משיגים את זה, כמה זה עולה, שהם לא בטוחים ועוד… ועוד… ועוד… ואני שואל אתכם – כמה בדיקות והכנות צריך לעשות בשביל לפתוח את האינטרנט ולצפות בהרצאת טד מעניינת ומעשירה כל ערב? כמה הכנות צריך לעשות כדי להיכנס לחנות ספרים בדרך הביתה ולבחור ספר שמעניין אותנו ויכול לקדם אותנו? כמה הכנות צריך לעשות בשביל ללכת להרצאת ערב בנושא שיכול לעניין אותנו?

התוצאה של כל ההתמהמהות שלנו בשם “הבדיקות שאנחנו צריכים לעשות כדי שזה יצא מושלם” היא שאנחנו פשוט לא עושים, לפעמים אפילו שנים. אז מה שווה כל הבדיקות האלו אם בגללן בסופו של יום אנחנו לא עושים כלום? עדיף פשוט להתחיל לעשות ומשם להתקדם.

נכון, יש כאן אלמנטים של חוסר ידע, ופחד שאם לא נתכנן מספיק טוב אז זה לא יצליח או לא יצא מושלם. אבל מה כבר יקרה אם נתחיל ונגלה שזה עדיין לא מושלם? מה כבר יקרה אם התחלנו לעשות הליכות רגליות וגילנו לאחר כמה זמן שאנחנו בכלל רוצים לרכב על אופניים? מה כבר יקרה אם לאחר שהפסקנו עם הסוכרים נמצא תזונאית שנראית לנו ונרצה שהיא תבנה לנו תוכנית תזונה? ומה כבר יקרה אם קראנו ספר, הלכנו לכמה הרצאות, ורק לאחר מכן גילנו שבכלל בא לנו להתחיל לנגן על גיטרה?

הדבר היחיד שיקרה הוא שבמקום רק לחלום התחלנו גם לפעול, לעשות ולהתקדם!

וזה סוד הקסם אנשים, פשוט תתחילו לעשות.

שלכם

אריק

לשיחת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים

    לשיחת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים