עשו כפי יכולתכם

~ עשו כפי יכולתכם ~

אחד הדברים הראשונים שאני והמתאמנים שלי עובדים עליו הוא הכלל של “עשה תמיד כפי יכולתך”. אחד הקשיים הנפוצים אצל אנשים שרוצים להתפתח ולהצליח בחיים הוא שהם לא מבינים את הכלל הזה.

הקושי יכול לבוא לידי ביטוי בשתי צורות:

  • האחת היא כאשר מישהו רוצה להשיג הצלחות בחיים אבל לא מוכן באמת להשקיע בשביל זה. הוא עושה פחות מכפי יכולתו באמת. הוא לא מוכן לשלם מחירים, לא מוכן להשקיע זמן, ולא מוכן להתאמץ ולהזיע מספיק כדי להשיג את המטרות שלו. העניין הוא שאין סידור כזה להשיג מטרות מבלי לשלם מחירים! לכל דבר בחיים יש מחיר, זה יכול להיות מחיר כספי, מחיר רגשי, מחיר הזמן, מחיר פיזי, ועוד כל מיני סוגים של מחירים, אבל יש מחיר! וכמו בסופר, ככל שאנחנו רוצים להשיג משהו “יוקרתי יותר” ככה המחיר עולה, ואנחנו צריכים להבין מה המחיר שאנחנו צריכים לשלם בשביל להשיג את המטרות שלנו ולהחליט האם אנחנו מוכנים לשלם אותו. ואם החלטנו שאנחנו מוכנים לשלם את המחיר, אז נשלם אותו באהבה ונעשה כמיטב יכולתנו להשיג את המטרות שלנו.
  • הצורה השנייה שבה אני נתקל כאשר אנשים לא מבינים את הכלל של “עשה כפי יכולתך” היא כאשר אנשים מנסים לעשות יותר מכפי יכולתם באמת. זה קורה כאשר אנשים מחליטים שהם הולכים להשיג מטרה כלשהי ומשקיעים יותר משאבים ממה שיש להם באמת בניסיון להשיג אותה כמה שיותר מהר. הם יעשו זאת באופן מוגזם ומעבר ליכולתם האמיתית באותו הרגע, מה שבהמשך יביא לאכזבה על אי הצלחתם לעמוד ביעדים ומשם לנסיגה אחורה וויתור על המטרות שלהם.

דוגמא טובה לכך היא כאשר מישהו או מישהי מחליטים להיכנס לכושר. אז הם נרשמים לחדר כושר, ומתחילים ללכת לחדר הכושר 5–6 פעמים בשבוע על מנת להיראות טוב יותר וכמה שיותר מהר! מה שקורה בפועל הוא שמהר מאוד הם לא מצליחים לעמוד ביעד שהציבו לעצמם (להגיע לחדר הכושר 5-6 פעמים בשבוע), ובנוסף התוצאות לא מגיעות מהר כפי שהם רצו, והם פשוט מתחילים להתאכזב מעצמם ולהתייאש, ומהר מאוד הם מפסיקים ללכת לחדר הכושר. לעומת זאת, אם מראש הם היו בונים את המטרות שלהם בצורה כזו שהיעד הוא להגיע 3-4 פעמים בשבוע לחדר כושר, והיו מקבלים את ההבנה שאת התוצאות הם יראו בטווח של חצי שנה ומעלה, הסיכוי שלהם להתמיד ולהצליח היה גדול יותר.

דוגמא נוספת היא כאשר אנחנו מנסים לעשות סדר בחיי היום יום ובעבודה ולהיות אפקטיביים יותר ולהשיג יותר תוצאות! אז אנחנו מתחילים להכין רשימות של דברים שאנחנו רוצים לעשות ולהספיק בבית ובעבודה (רשימת המשימות שלנו) ויוצאים לדרך נחושים ובעלי מוטיבציה! ואז אנחנו מגיעים לסוף כל יום ומגלים שלא הספקנו לעשות “כלום” מהרשימה. ולמה? כי מראש הכנסנו לרשימה הזו יותר מידי דברים, ומעולם לא היה לנו סיכוי להספיק אותם. וגם כאן כמו בחדר הכושר, אם לא נתחיל לרשום כמות משימות סבירה שבאמת ניתן להספיק אותה בפרק הזמן הנתון (יום/שבוע), נמצא את עצמנו מתוסכלים ומאוכזבים בסוף כל יום מחדש, המוטיבציה תרד, ובסוף נרים ידיים ונוריד קצב בעשייה שלנו (כי מה זה כבר משנה, גם ככה אני לא מספיק לעשות כלום).

ולכן, כל אחד מאיתנו שרוצה לחיות חיים אפקטיביים באמת צריך לשאול את עצמו כל יום האם הוא עושה כמיטב יכולתו. מצד אחד האם הוא מתאמץ באמת ועושה כפי יכולתו כדי להשיג את המטרות שלו בחיים, ומצד שני האם הוא לא מגזים ומנסה לעשות יותר מכפי יכולתו באמת, מה שיוביל אותו למקומות של תסכול ואכזבה.

תזכרו שבאופן כללי אנשים חיים בהערכת יתר למה שהם מסוגלים לעשות בתקופות קצרות (יום, שבוע, חודש) ובהערכת חסר של מה שהם מסוגלים לעשות בתקופות ארוכות (למשל 10 שנים). תחשבו על זה רגע, אם תתכננו להשיג משהו שאתם רוצים מאוד, אבל תתכננו את זה לתקופה של 10 שנים ובצעדים קטנים ולא מאיימים, מה הייתם יכולים להשיג?

שלכם – אריק.

לשיחת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים

    לשיחת ייעוץ ללא עלות השאירו פרטים